Hieronder staat een selectie van boeken en artikelen die ik in de afgelopen jaren heb gelezen en geraadpleegd. Bij een aantal boeken staan voetnoten die wel handig zijn om te lezen.
De boeken heb ik verdeeld over een zestal rubrieken. Ik ben me ervan bewust dat de indeling deels subjectief is en dat sommige boeken in meer dan één rubriek ondergebracht kunnen worden. Een boek over lesgeven/klassenmanagement zou ook bij gedrag/relatie kunnen staan; klassenmanagement en relatie met de klas/leerlingen zijn nauw met elkaar verbonden.
BAKKER, S. (2011). Blij blijven in het onderwijs. Zoetermeer: Free Musketeers.
BOOTSMA, M. en NAAIJKENS, E. (2023). Bijna alles wat je moet je weten over thematisch onderwijs. Huizen: Pica.3)
COMPERNOLLE, T. (2018). Zo haal je meer uit je brein: Efficiënter en creatiever werken in een hyperverbonden en multitaskende wereld. (4de druk). Tielt: Lannoo.
CRONE, E. (2008). Het puberende brein. Over de ontwikkeling van de hersenen in de unieke periode van de adolescentie. Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker.
DOORN, E. VAN en LOO, F. VAN (2015). Basisboek mediërend leren. Van medisch labellen naar omgaan met verschillen. Amsterdam: Boom.
EL HADIOUI, I. (2011). Hoe de straat de school binnendringt: Denken vanuit de pedagogische driehoek van de thuiscultuur, de schoolcultuur en de straatcultuur. (5de druk 2015). Amsterdam: Van Gennep.
EL HADIOUI, I. (2022). Grip op de mini-samenlevning. Over de zoektocht van leerlingen en professionals naar gelijke kansen binnen een stedelijke schoolcultuur. (4de druk). Amsterdam: Van Gennep.
GEERTS, W. en KRALINGEN, R. VAN (2016). Handboek voor Leraren. (2de druk). Bussum: Coutinho.
GERRICKENS, P. (2002). Kwaliteiten. Een verfrissende kijk op
eigen-aardigheden.
’s-Hertogenbosch: Peter Gerrickens.
GOOD, T. L. en BROPHY, J. E. (2008). Looking in Classrooms. (10de ed.). New York: Pearson.
HOFMEESTER, N. (2008). Studeren met dyslexie. Antwerpen-Amersfoort: Garant.
KORTHAGEN, F. en VASALOS, A. (2003). Flow in werken en leren: Competentieontwikkeling op basis van persoonlijke betrokkenheid en bezieling. Onderwijs & Ontwikkeling: tijdschrift over human resource development, 16(5), 13-17.
KORTHAGEN, F. en VASALOS, A. (2007). Kwaliteit van binnenuit als sleutel voor professionele ontwikkeling. Tijdschrift voor lerarenopleiders. 28-1.
SITSKOORN, M.M. (2021). Het 50+ brein. Ouder wordende hersenen in de moderne maatschappij. Amsterdam: Prometheus.
SWAAB, D. (2016). Ons creatieve brein. Hoe mens en wereld elkaar maken. Amsterdam: Atlas Contact.
VERHAEGE, P. (2009). Het einde van de psychotherapie. Amsterdam: De Bezige Bij.
BAMBRICK-SANTOYA, P. (2016). Get better faster: A 90-Day plan for Coaching New Teachers. San Francisco: Jossey-Bass.1)
GROOT, A. de, en G. NOBEL. (2005). Een pot met goud. Werkboek intervisie in het onderwijs. ’s-Gravenhage: Elsevier Overheid.
SLAGTER, S. e.a. (1999). Coaching in het voortgezet en secundair onderwijs. Amersfoort: CPS.
SLOOTER, M. (2006). Coachen op Contact. Amersfoort: CPS.
SNOEK, M. (2018). Startende leraren in het PO en VO. Goede begeleiding aan het begin van de loopbaan. Amsterdam: Uitgeverij Pica.
THOMPSON, J.G. (2018). The First-Year Teacher's Survival Guide: Ready-to-Use Stratagies, Tools & Activities for Meeting the Chanllenges of Each School Day. San Francisco: Jossey-Bass.1)
VISSER, Y. e.a. (2005). Coaching, ’n hulp apart. Amersfoort: CPS.
CLARK, S. (2016). Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment. Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven.
HATTIE, J. (2014). Leren zichtbaar maken. (5de ed.) Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven.
VOS, R., BERBEN, M., en KOOPMAN, J. (2020). Formatief toetsen in de les. Toetsen van het leren om te leren. (1ste druk). Amersfoort: CPS Onderwijsontwikkeling en advies.
WILLIAM, D. en LEAHY, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. (2de druk). Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven.
BROPHY, J.E. (1996). Teaching ProblemsStudents. New York: The Guilford Press.
COMPERNOLLE, T. e.a. (1999). Alles went, ook een adolescent. Wegwijzer bij het opvoeden van jongeren. Tielt: Lannoo.
HOREWEG, A. (2015). Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs. Een praktisch handboek. Tielt: Lannoo nv.
HOREWEG, A. (2021). Handboek gedrag op school. Huizen: Pica. (3 delen).
KALDENBACH, H. (2015). Respect! 99 tips voor het omgaan met jongeren in de straatcultuur. Amsterdam: Prometheus.
KALDENBACH, H. (2016). Korte lontjes. 99 tips voor het omgaan met jongeren in de klas. Amsterdam: Prometheus.
KALDENBACH, H. (2017). Machomannetjes. 99 tips om de straatcultuur terug te dringen uit uw school. Amsterdam: Prometheus.
KALDENBACH, H. (2017). Doe maar gewoon. Amsterdam: Prometheus.
KONING, A. (1995). In gesprek met de leerling. Houten: EPN.
LONNEE, H. en TRIERUM, A. VAN (red.) (2000). Probleemwijzer. Handleiding voor het signaleren en hanteren van problemen bij jongeren. Haarlem: De Toorts.
NELIS, H. en STARK, Y. VAN (2009). Puberbrein binnenstebuiten. Utrecht/Antwerpen: Kosmos.
PLOEG, J.D. VAN DER (2000). Gedragsproblemen. Ontwikkelingen en risico’s. Rotterdam: Lemniscaat.
SITSKOORN, M.M. (2013). Ik wil iets van jou, jij wil iets van mij. Beïnvloed de hersenen om te bereiken wat je wilt. Amsterdam: Bert Bakker.
TEITLER, P. en TEITLER, R. (2020). Les is meer. 141 manieren om gewenst gedrag te bevorderen. Bussum: Coutinho.
WEISFELT, P. (2005). Nestgeuren. Over de betekenis van de ouder-kind relatie in een mensenleven. Soest: Nelissen.
BARTON, C. (2019). Volgens Barton. Lesgeven in wiskunde aan de hand van wetenschap, experts en 12 jaar aan mislukkingen. Culemborg: Phronese.
BENNETT, T. (2020). Regie in de klas. Culemborg: Phronese.1)
BORGESIUS, M. en POSTHUMUS MEYJES, S. (2022). Focus op VUT. Vooruitkijken Voorkennis activeren Uitvoeren Terugkijken. Amsterdam: Boom uitgevers.
BOUWMAN, W. (2012). Krachtig anders leren. Veenendaal: Wizard Wise.
BRUGGINK, M. (2017). Activerende werkvormen voor Bètadocenten. Praktische voorbeelden. Antwerpen-Apeldoorn: Garant.
BUURT, A. VAN e.a. (2020). Waarderend leren in het voortgezet onderwijs: Versterken van talent, plezier en motivatie op school. (2de druk). Huizen: Pica.
BURG, C. VAN DER en SIJSLING, H. (2009). Basisboek Activerende didactiek en samenwerkend leren. Zo motiveer je leerlingen in het voortgezet onderwijs. Amersfoort: CPS.
BUZAN, T. en BUZAN, B. (2011). Mindmappen. Vergroot je creativiteit, verbeter je geheugen, verander je leven. (2de druk). Amsterdam: FT Prentice Hall Pearson Education.
DOWLEY, M. en LOVELL, O. (2024). The Classroom Management Handbook: A practical blueprint for engagement and behaviour in your classroom and beyond. Melton, Woodbrigde: John Catt.1)
EBBENS, S. en ETTEKOVEN, S. (2009). Samenwerkend leren. Praktijkboek Groningen: Noordhoff Uitgevers.
EBBENS, S. en ETTEKOVEN, S. (2009). Actief leren. Bronnenboek. Groningen: Noordhoff Uitgevers.
FLOKSTRA, J.H. (2006). Activerende werkvormen Voortgezet Onderwijs. Enschede: SLO.
GAARTHUIS, F. (2015). Een goed begin is het halve werk. 10 aandachtvangers en 30 lesopeningen voor het voortgezet onderwijs. (5de druk 2022) Huizen: Pica.
GAARTHUIS, F. (2021). Haal meer uit het einde van je les. 40 lesafsluiters voor het voortgezet onderwijs. (2de druk 2022) Huizen: Pica.
HERRINGTON, D. en KEELER, A. (2017). Teaching Math wit Google Apps, Volume 1. 50 G Suite Activities. New York(?): Dave Burgess Consulting Inc.
HOLLINGWORTH, J. en YBARRA, S. (2019). Expliciete Directe Instructie. Tips en technieken voor een goede les. (11de druk). Huizen: Pica.3)
KAGAN, S. en KAGAN, M. (2013). Coöperatieve Leerstrategieën. Research, principes en de praktische uitwerking. Rotterdam: Bazalt.
KERKHOFFS, J. e.a. (red.) (2006). Rubrics als beoordelingsinstrument voor vaardigheden. Enschede: SLO.
KNEYBER, R. (2010). Orde houden in het VMBO. Culemborg: Handelingsbrutaal.
LEMOV, D. (2011). Teach like a champion 3.0. 63 techniques that put students on the path to college. Hoboken: Jossey-Bass.1)
MARZANO, R. en SIMMS, J. (2014). Coaching & reflectie in de klas. Excellent worden en blijven. (1ste druk). Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven.
MARZANO, R. en PICKERING, D. (2016). Betrokkenheid! De sleutel tot beter leren. (1ste druk). Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven.
REDEKER, B. (2017). De Ringaanpak. Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas. (2de druk). Huizen: Pica.
RUIJSSENAARS, A.J.J.M. (1997). Rekenproblemen. Theorie, diagnostiek, behandeling. Rotterdam: Lemniscaat.
SCHELLEKENS, H. (1989). Resultaat gericht Doceren. Groningen: Wolters-Noordhoff.
SCHMEIER, M. (2023). Expliciete Directe Instructie in het VO. Tips en technieken voor een goede les. Huizen: Pica.
SCHOUTEN, J. (2005). Met krijt aan de vingers. Amsterdam: Stichting Lions Quest Nederland.
SLOOTER, M. (2015). De vijf rollen van de leraar. Amersfoort: CPS.
SLOOTER, M. (2018). De zes rollen van de leraar. Handboek voor effectief lesgeven. (7de druk 2021). Huizen: Pica.
SURMA, T. en KIRCHNER, P. e.a. (2019). Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. (1ste druk). Meppel: Ten Brink. 2)
TEITLER, P. (2004). Leren in veiligheid. Klassenmanagement en
probleemgedrag. Utrecht: Uitgeverij Agiel.
TEITLER, P. (2009). Lessen in orde. Handboek voor de
onderwijspraktijk. Bussum: Coutinho.
TEITLER, P. (2016). Lessen in orde. Handboek voor de onderwijspraktijk. (2de herziene druk). Bussum: Coutinho.
VERSTRAETE, I. en NIJMAN, K. (2020). Handboek leren leren voor het voortgezet onderwijs: 5 krachtige leerprincipes vertaald naar de praktijk. (4de druk). Huizen: Pica.
VERSTRAETE, I. en NIJMAN, K. (2020). Werkboek leren leren voor het voortgezet onderwijs: Mentorlessen. (3de druk). Huizen: Pica.
DUFOUR, R. en FULLAN, M. (2015). De vijf essenties van leidinggeven aan een PLG. Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven.
DUFOUR, R. e.a. (2012). PLG: leraren leren samen. Werken aan beter onderwijs in een professionele leergemeenschap. Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven.
NAAIJKENS, E. en BOOTSMA, M. (2018). En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? Een kwaliteitsaanpak voor scholen. (3de druk 2019). Huizen: Pica.
NAAIJKENS, E. en BOOTSMA, M. (2020). En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven in het voortgezet onderwijs? Huizen: Pica.
NAAIJKENS, E. en BOOTSMA, M. (2022). De school als werkplaats. Gereedschap voor een sterke kwaliteitscultuur. Huizen: Pica.
1 Deze boeken zijn (in ieder geval) ook te verkrijgen
als e-book.
2 Via de website van de Open Universiteit (gratis) als pdf te
downloaden.
3 In principe bedoeld voor het PO.
Mike Heemskerk
Boeken over:
Algemeen/diversen
Coaching
Formatief
Gedrag/relaties
Lesgeven/klassenmanagement
Organisatie